27.11.2017Møde & Event News

3 grunde til at blive et grønt venue

Den kommende generation vil holde deres  møder og arbejde på de ansvarlige steder, siger 2 af branchens grønne ambassadører.

"Jeg har 'lov' til at have en god bil, fordi jeg selv har gjort mig fortjent til den, jeg har 'lov' til at rejse. Sådan føler mange helt almindelige mennesker. Men har vi nu også lov til at forbruge? Spørgsmålet blev rejst af entusiasten over alle inden for bæredygtighed, Pia Ratsach, indehaver af firmaet "Go Green Denmark" (foto). Hun holdt foredrag på MødeMekka på det gennemført grønne mødested, Hotel Crowne Plaza Copenhagen i sidste uge, hvor hun fortalte om nogle af fordelene ved at være et bæredygtigt venue. Også når vi taler økonomi. Der er 3 gode grunde til at blive et bæredygtigt venue: 1. Global ansvarlighed 2. Bedre økonomi 3. Loyalitet fra kunder og medarbejdere via fokus på et fælles anliggende.

"Det gode ved at vælge et bæredygtigt venue er, at 'nogen' tager ansvar for mig som mødeplanlægger," sagde Pia Ratsach. "Og den tid kommer, hvor de unge ikke alene vil holde møder på de ansvarlige steder. Det er også dér, de vil arbejde. Og taler vi markedsføring er der ikke noget bedre end at stå sammen om en fælles sag. Den gode nyhed er også, at det rent faktisk er god økonomi at være "all inclusive" på den grønne måde, hvor man dyrker sine egne grøntsager på taget sammen med bistader og sparer en stor del penge på at økonomisere med samtlige sine udgifter. F.eks. har Crowne Plaza så mange solpaneler, at det svarer til energien i 55 boliger," fortalte Pia Ratsach.

Hvordan bliver man et grønt venue?

"Der er 13 områder, man skal opfylde for at blive kategoriseret som med Green Key," sagde Mikal Holt Jensen, miljøchef hos HORESTA (foto), som i anledning af MødeMekka var mødt op i sagens vigtige tjeneste. "Det er hele paletten, fra vandforbrug, energi, at man undgår sølvpapir osv.," nævnte han. "Det er en historie, man fortæller om sit venue, når man kan forklare, hvordan man sammen med sine kunder når et mål i fællesskab," nævnte Mikal Holt Jensen som endnu et argument for at få et positivt udkomme af at tænkte bæredygtigt. En af de mærkbare udfordringer p.t. er spørgsmålet om leveringssikkerhed. For hvis man er grøn, må man leve op til det. Og hvad nu, hvis man ikke kan få tilstrækkeligt med grønne varer fra leverandørerne?

Grøn ansvarlighed på venues er stadig kun et vigtigt valgkriterium hos omkring 20% af mødeplanlæggerne jævnfør (Kursuslex Mødebarometer analyse). Og LEGOLAND Hotel & Konference, som var blandt udstillerne sagde til Kursuslex på MødeMekka, at man kun sjældent bliver spurgt ind til den del. Selv om man skam er godt med på bæredygtighed, som stemmer godt overens med LEGO's grundværdier.

"Ser man på den nye generation bliver manglende bæredygtighed og dårlige CSR værdier nogle af de områder, som man vælges fra på fremover," lod Pia Ratsach forstå. Måske netop derfor ses en stadig stigende tendens til, at venues kan se sig selv i øjnene på det felt. Comwell, som også var blandt udstillerne på dette årets sidste MødeMekka, er eksempelvis gået benhårdt og konsekvent efter et stærkt ståsted på samtlige hoteller. Det samme er Green Solution House på Bornholm, som også var at finde på dagen.

Næste MødeMekka finder sted den 11. januar 2018 på Radisson Blu Royal Hotel. Med temaet "Skønhed og Design".

Se mere om Green Key/HORESTA

Se mere om MødeMekka 11. januar


?