Advertorial

”Folk bliver helt høje”

Uret tikker, I står sammen i et magisk univers, og I har ét fælles mål. Løsningen kan kun findes herinde i dette rum!

”Folk glemmer alt udenfor, og glæden er nærmest overvældende, når det lykkes at klare gåden. De mest positive grupper klarer sig ofte bedst,” siger Signe Thorhauge Lundgren fra Mystery Makers.

”Det må være lidt ligesom i starten af 1900-tallet, da man gik i biografen for første gang. De fleste har aldrig været i et ”Mystery Room”, før de kommer her. Folk bliver helt høje, og der opstår en utrolig begejstring, når en gruppe bliver revet med af konceptet,” siger Signe Thorhauge Lundgren, Mystery Makers. ”Det er så herligt for os at se den iver, der opstår inde i rummene. Folk glemmer alt andet. I starten tror man, at 60 minutter er god tid, men når tiden er ved at rinde ud, bliver stemmerne højere og højere!

"Der viser sig normalt hurtigt en leder af gruppen. Og det er ikke altid den, man forventer. Det gode er, at der er brug for alle typer af evner, og man er nødt til at samarbejde,” siger Signe Thorhauge Lundgren. Mystery Makers laver teambuildingevents for mellem 4 og 309 personer.

Humoren overtrumfer uhyggen

Konceptet kommer oprindeligt fra et computerspil. Samme typer af universer er bygget taktilt op i de rum, hvor ”legen” foregår. Hvert rum fungerer som en form for lukket teaterscene med rekvisitter. Mystery Makers arbejder med tre forskellige rum: ”The Lab”, som er et hvidt laboratorium, der tilhører en gal professor, ”The Ritual”, som er en okkult loges kammer samt ”The Killing Room”, som er en seriemorders hemmelige rum.

”Vi har endnu ikke oplevet, at folk synes, det er for uhyggeligt,” siger Signe Thorhauge Lundgren. ”Vi havde endda en deltager, som led af klaustrofobi og angst for mannequindukker. Selv hun kom fint igennem oplevelsen.”

Man lærer meget om sig selv

Alle gåderne løses på individuelle måder, og der er forskellige sværhedsgrader. Konkurrenceelementet er en stor del af oplevelsen, og netop konkurrencen får altid en tak mere, når deltagerne er så mange, at grupperne har mulighed for at bryde ind i hinandens rum. ”Men man er aldrig konkurrenter i sit eget rum, tværtimod er de grupper, som giver hinanden mest ros og ”high fives” ofte dem, der klarer sig bedst. Man lærer virkelig meget om sig selv og hinanden, når man er med i denne event.” siger Signe Thorhauge Lundgren. Mystery Makers er netop udnævnt til ”Byens Bedste Kulturoplevelse 2018” hos AOK.

Se mere om Mystery Makers


?